@article{oai:ncu.repo.nii.ac.jp:00002261, author = {小田嶋, 裕輝 and Odajima, Yuki}, journal = {名古屋市立大学看護学部紀要, Bulletin of Nagoya City University School of Nursing}, month = {Mar}, note = {2型糖尿病患者を支える看護に関する国内外の研究の動向を整理し2型糖尿病患者の特性、支援の特徴、支援による効果について知見を得ることを目的とした。その結果、2型糖尿病患者の特性として、2型糖尿病患者は、療養行動上の困難を抱えている可能性や看護師による療養支援の必要性が高いこと、2型糖尿病患者のQOLは、合併症歴、治療内容、セルフケア行動、社会的支援の程度、サポートグループへの参加の程度等と関連していることなどが明らかになった。2型糖尿病患者への支援の特徴として、看護師の支援は、患者の背景情報を踏まえた生活者としての視点や、患者の過去・現在・未来という生活過程を見据え、ケアの連続的な視点をもって支援を行うという点に特徴があることなどが明らかとなった。2型糖尿病患者への支援方法とその効果として、看護師による2型糖尿病患者への支援方法は、患者の自己管理目標を達成したり、学習過程を支援するものであり、その効果として患者の療養生活上の心理的負担感の軽減や行動変容があることなどが明らかとなった。, The purpose of this study was to gain knowledge about characteristics of patients with type 2 diabetes, characteristics of support, and effects of such support, by organizing the trends in domestic and international research on nursing for patients with type 2 diabetes. The results suggested that, regarding characteristics of patients with type 2 diabetes, their difficulties are most likely high in treatment behaviors, the need for nurses to provide treatment support is high, and QOL of patients with type 2 diabetes is associated with complication history, treatment content, self-care behavior, degree of social support, and degree of participation in support groups. As for characteristic of support for patients with type 2 diabetes, the study revealed that nursing support is undertaken with a perspective of sustained care, from a liver standpoint based on patients' background information, and taking into account the process of patients' life in the past, present, and future. Regarding the support method and its effects, the study revealed that nursing support method for patients with type 2 diabetes was aimed at achieving patient self-management goals, and assisting the learning process, and it was effective in reducing the psychological burden and changing the behavior in patients' daily living under treatment.}, pages = {11--17}, title = {2型糖尿病患者を支える看護に関する研究の動向}, volume = {17}, year = {2018} }